tisdag 12 maj 2009

Coach-kommentar

Idag har Ola hittat till min blogg.
Känns sjukt bra att ha Ola som coach.
Han kommenterade följande under mitt föregående inlägg:

Hej Chrissan!
Nu har jag hittat till din blogg och tänkte kika in här med jämna mellanrum för att komma med lite tips, pepping och svara på frågor.

Det här med att känna sig trött och orkeslös är intressant, det händer en del personer under första veckan av rivstarten. Men inte alla, och det är det som är så märkligt. Vissa blir tvärtom extremt pigga och nästan euforiska (synd att du inte fick den effekten...).

Jag ser två möjliga förklaringar.

1. Du håller på att ta dig igenom den värsta abstinensfasen för ditt socker/kolhydratberoende. Och det är precis som vilket beroende som helst, hjärnan skriker efter socker och snabba kolhydrater. Den goda nyheten är att problemen normalt försvinner mycket snabbt (2-3 dagar). Tar du dig förbi den här tröskeln kommer allt att kännas mycket lättare framöver.

2. Kolhydraterna omvandlas till glukos när de bryts ner i kroppen och är som turboenergi till muskler och andra organ. När du tömt kolhydratreserven (glykogen) fordras att levern omvandlar fett till ketonkroppar som används som reservenergi. För vissa är den omvandling tröttsam, tar viss tid för att komma igång och förbränner ganska mycket energi i sig själv. Du kan jämföra det med att du eldar en brasa med antingen papper (lättantändligt, snabbt och kort) mot att du laddar in en rejäl stubbe i brasan (tar längre tid för att få fyr på, men brinner mycket längre).

Avslutningsvis, det är när det känns om jobbigast som du måste mobilisera all viljekraft för att gå vidare. Då hjälper det förstås till att veta att a) du inte är ensam - vi är många som hejar på dig, b) det kommer att kännas mycket lättare om 2-3 dagar!

Fight on, girl!

Tusen tack Ola för din kommentar.
En sak vet jag i alla fall. Att min huvudvärk inte beror på sockerabstinens
då jag är inne på 9:e dagen med rivstart.
Däremot kan det handla om att min kropp ställer om sig från att ha
jobbat sovande natt i 2,5 år till att jobba dag, kontorstid typ.
Viljan har jag. Och tillsammans är vi starka.
En dag med huvudvärk får mig inte att ge upp!


2 kommentarer:

Unknown sa...

Jajaemen! Det här fixar du/vi. Vilken lyx o ha Ola som coach men det är väl så när man har blivit superstar ;-)

/Änglahår

mammatess sa...

Tack för tipset att gå in o läsa olas kommentar. Får mej att förstå lite bättre varför jag är så trött o sliten. Hoppas det går över snart. Har ju ändå gjort 9 rivstart dagar. Kram