tisdag 21 april 2009

Barnen märkte inget

Passade på att grädda plättar till barnen idag
när jag är hemma och vabbar, och har tid.
Sen något år tillbaka har jag bara gjort pannkakor
och plättar på dinkelsikt. Ingen skillnad mot vetemjöl i smak tycker vi.
Men idag tog jag hälften dinkelsikt och hälften dinkelfullkornsmjöl.
Jag kände skillnad, fast det kan ju bero på att jag visste om det.
Barnen åt som vanligt med god aptit, utan att märka skillnaden.

Receptet jag använder mig av har jag hittat I Ulrika Davidssons bok
GI för hela familjen.

Dinkelpannkakor:

3 ägg
4 dl dinkelsikt (eller 2 dl sikt + 2 dl fullkorn)
6 dl mjölk.

Serverar detta med vispgrädde och jordgubbar/blåbär/hallon.
Jag och Timea äter så, men Milian och maken äter med sylt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det vattnas i munnen...

mammatess sa...

Hahah. ja ibland mår man bäst av att inget veta. Ska testa receptet framöver. Låter gott....och nyttigt:)

GI-Malin sa...

Du har samma inställning t barnuppfostran som jag ser jag.
Hota
Muta
Locka
Har funkat f mig i flera år nu - men jag märker att det blir lite svårare då de nu är tonåringar!
/Malin