onsdag 6 maj 2009

Vad tror ni om detta?

Fick mig idag en "föreläsning" om att GI minsann handlade om
att äta en kombination av snabba och långsamma kolhydrater.
Personen jag träffade hade i sin tur hört det
från arbetsgivarens ena friskvårdskonsulent.
Friskvårdaren hade sagt det att man skulle äta
snabba kolhydrater, som gjorde att man blev snabbt mätt,
i kombination med långa kolhydrater, som gjorde att mättnaden höll i sig.
Jag protesterade högljutt. Och började mässa om mig och mitt
GI-ande som om jag var besatt av GI-djävulen himself.
Fick som tur var medhåll från en annan som är lite friskvårdskunnig.
Tycker det låter märkligt. Jag menar, alla vet väl att GI handlar om lågt intag
av kolhydrater, och de kolhydrater man bör äta ska vara långsamma, eller hur???

6 kommentarer:

mammatess sa...

Ja, jag har ju alltid trott som du iaf. Det andra låter ju lite märkligt.

Unknown sa...

Alltså GI är ett ått på hur snabbt kolhydrater bryts ned, att 'äta GI' kan faktiskt betyda vad som helst. Att äta kost med
l å g t GI innebär inte alltid att man samtidigt drar ned på intaget av kolhydraterna. Det finns flera skolor - men att rekomendera snabba kolhydrater för snabb mättnad låter mera okunnigt än vad som borde vara lovligt. Enda gången snabba kolhydrater är positivt är vi mycket hård styrketräning på pass en timme, och då doserar man efter kroppsvikt och så äter man proetinet strax därpå för att 'stänga av' insulinet. Too much information? Jag är tydligen ganska omständig men hoppas att ni förstår ändå .. :D

GI-Malin sa...

Tack för komment om dagens vägning.
Du har helt rätt om GI (tror jag, är ingen expert)

Annsi sa...

Tala om att få saker runt bakfoten! Helt Knasigt!

Nica sa...

Det var väl det dummaste jag hört! Hehe - ja, hon måste ha missförstått den där konsulenten å det grövsta. Eller - gud förbjude - så åker det runt friskvårdare och sprider missinformation...
suck.
Himla tur att det fanns en Chrissa där som kunde ställa tillrätta :)

Chrissan sa...

Nica - jag försökte iaf...